Home/Integritetspolicy

INTEGRITETSPOLICY

Den 25 maj förstärks reglerna för dataskydd genom dataskyddsförordningen (GDPR).

GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som kommer att gälla i hela EU.
Fram tills nu har vi följt PUL (Personuppgiftslagen) som nu ersätts av GDPR. Mycket är sig likt som tidigare hantering men lagen för hur företag får hantera dina personuppgifter skärps.

Kortfattat syftar GDPR till att värna om individens säkerhet på internet. Detta medför vissa regler för oss som hanterar individers personuppgifter. Klicka här för mer information.

Med anledning av den nya GDPR lagen uppdaterar vi hanteringen av våra kunders uppgifter. Du kan när som helst få se vilka uppgifter vi lagrar om dig och hur vi hanterar dessa – vi ska se till att du har bästa möjliga insyn i och kontroll över din data. Vi garanterar att vi aldrig kommer att sälja dina uppgifter vidare.

För er som är användare utav Google Analytics kommer även en del uppdateringar, har ni några frågor så är ni välkomna att kontakta oss på office@stmogroup.se

Vad behöver du som företag göra inför GDPR träder i kraft?
Som företagare finns det ett antal saker du behöver göra. Enkelt och kortfattat kan det sammanfattas i fyra punkter.

Privatpersoner har rätt att bli bortglömda.
Det betyder att om en privatperson begär att bli bortglömd hos dig måste den personens uppgifter raderas.

Tydlig information på er hemsida.
Sammanfatta hur och till vad ni använder personuppgifter ni samlar in.

Du behöver ha koll på hur ni samlar in personuppgifter och var de lagras.
Det är du som företagare som är ansvarig för att göra det här. Självklart kan du anlita någon att göra arbetet. Men i slutändan är det du som behöver ha koll.

Om ni drabbas av ett dataintrång ska detta anmälas till Datainspektionen.
Anmälan ska göras inom 72 timmar från det att intrånget upptäcktes. Berörda personer ska informeras.

Vad för slags personuppgifter behandlar STMO?
STMO behandlar enbart de uppgifterna som vi får tilldelade från våra kunder – för ändamålet att kunna leverera våra tjänster.
Vi behandlar bara dina uppgifter så länge som det krävs för att uppfylla våra kunders ändamål eller så länge som vi enligt lag är skyldiga att göra detta. Därefter raderas dina personuppgifter.

Hur lagras STMO dina personuppgifter?
Personuppgifter behandlas enbart av berörda personer inom STMO, samt av oss utsedda underleverantörer.
Vid eventuella behov av underleverantörer så säkerställer vi på STMO att de lever upp till samma skyldigheter som vi har (genom avtal) samt vid tillfällen göra kontroller.

Uppgifter som vidarebefordras till andra används endast för att tillhandahålla de tjänster som STMO utvecklar åt våra kunder.

De uppgifter som vi behandlar om dig lagras inom Europeiska Unionen. All behandling av dina personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Vi har vidtagit åtgärder för att skydda dina uppgifter från förlust och obehörig åtkomst. Vi anpassar fortlöpande våra säkerhetsåtgärder.

Nyhetsbrev och surfdata.
Ni kan när ni vill avsluta/ändra dina prenumerationer i vårt nyhetsbrev.
Avsluta ev insamlingen av information om din surfdata på vår webbplats och i de e-postmeddelanden du får från oss.
Ni kan enkelt kontakta oss på office@stmogroup.se för att få information om hur du kan få dina personuppgifter raderade.

Personuppgiftsbiträdesavtal
Vi har uppdaterat våra villkor för att förtydliga vårt ansvar, med ett Personuppgiftsbiträdesavtal. Detta avtal upprättar vi efter behov och du godkänner det genom att logga in på era verktyg.

På inrådan från våra jurister så har vi ett elektroniskt avtal, precis som alla digitala tjänster.

Denna integritetspolicy gäller från och med 2018-05-19

Om du har några frågor får du gärna kontakta oss på office@stmogroup.se.

0
Levererade e-handelslösningar
0
Vårt team
0
Antal rader med kod